5.1.11.
Luarea deciziilor asistate de grup
Presupunând
că două (sau mai multe) capete sunt mai bune decât unul singur și că managerii
pot da o mai bună utilizare timpului lor prin delegarea unor variate chestiuni
legate de luarea deciziilor către alții, apare o puternică motivație pentru
manageri de a-i aduce pe alții în procesul decizional. Dar, înainte de a face
aceasta, managerii trebuie să fie conștienți de
problemele responsabilității împrăștiate (dispersate), să ia în considerare
impactul dintre avantajele și dezavantajele luării deciziilor asistate de grup
și să determine gradul necesar de participare a subordonaților.
a)
Dilema responsabilității împrăștiate
Există o diferență critică între luarea deciziilor asistate de grup
și luarea deciziilor de grup. În primul caz, grupul
face totul, cu excepția adoptării deciziei finale. În cel de-al doilea,
grupul ia propriu-zis decizia finală. Managerii care
aleg cea de-a doua modalitate întâmpină o dilemă. Cu toate că o decizie produsă
de un grup va reflecta, propabil, experiența și
înțelepciunea colectivă a tuturor celor implicați, responsabilitatea personală
se pierde. Vina pentru o decizie comună care eșuează este
prea ușor aruncată pe umerii celorlalți.
Formula
tradițională de rezolvare a acestei probleme este de a
ne asigura că un anumit manager este personal responsabil pentru o decizie; în
conformitate cu această linie de raționament, chiar și atunci când unui grup i
se cere să recomande o decizie, răspunderea pentru rezultatul final rămâne tot
în sarcina managerului.
Există
trei situații în care responsabilitatea individuală pentru o decizie este indispensabilă:
% Decizia va
avea un impact semnificativ asupra succesului sau eșecului organizației;
% Decizia are
ramificații legale (de exemplu, posibile acuzații pentru violări ale legilor
prețurilor, antitrust, sau de siguranță a muncii);
% Decizia este legată de o recompensă competitivă (de exemplu, numai o
persoană poate obține o promovare).
b)
Avantaje și dezavantaje ale deciziilor asistate de grup
Avantaje
1.
Un mai mare tezaur de cunoștințe. Un grup poate aduce mult mai multe
informații și experiență referitoare la o decizie sau o problemă decât poate
un individ. 2. Perspective diferite. Indivizii cu
experiențe și interese variate ajută grupul să vadă din diferite unghiuri
situațiile decizionale și problemele. 3. O mai bună înțelegere. Cei care experimenteză personal compromisu-rile realizate în cadrul discuțiilor de grup se apropie de înțelegerea rațiunii din spatele deciziei finale. 4.
Acceptanță mărită. Cei care joacă un rol activ în luarea deciziilor de
grup și rezolvarea problemelor tind să vizualizeze rezultatul mai degrabă ca
"al nostru", decât ca "al lor". 5.
Teren de antrenament. Cei care au mai puțină experiență în activitatea
de grup învață, prin implicarea propriu-zisă, să se acomodeze cu dinamica
grupului. |
Dezavantaje
1. Presiunea socială. Dorința de a "nu
scufunda barca" și presiunea de a se pune toată lumea de acord se pot
combina pentru a sugruma creativitatea individuală. 2. Dominația minorității. Câteodată, calitatea activității grupului este redusă atunci când grupul se abandonează acelora care vorbesc cel mai tare și cel mai mult. 3. Schimburi de sevicii. Angajamen-tele și
intrigile politice pot înlocui gândirea corectă atunci când proiectul favorit
sau interesele financiare ale unui individ se află în joc. 4. Înlocuirea scopului. Câteodată, considerațiuni
secundare, cum ar fi victoria într-o argumentație, înscrie-rea unui punct sau
revanșa contra unui rival înlocuiesc ținta primară a producerii unei decizii
corecte sau a rezolvării problemei. 5. Mentalitate de grup. Câteodată, grupurile
coezive permit ca dorința de unanimitate să anihileze judecata sănătoasă, în
procesul generării și evaluării cursurilor alternative ale acțiunii. |
Este clar că
grupurile nu sunt o soluție universală pentru toate tipurile de probleme.
Ele nu trebuie să fie folosite dacă problema nu necesită în mod special o
circulație a informațiilor și o evaluare a alternativelor, sau dacă trebuie
evitate exagerările culturale, sau dacă climatul de grup dezvoltă riscul
apariției mentalității de grup, prin înăbușirea dizidenței. Cu deosebire, însă,
grupurile nu trebuie folosite dacă liderii și membrii lor nu doresc să investească timp și energie în a ajuta grupul să devină o
unitate eficientă de lucru.
c)
Cât de multă participare a subordonaților este
necesară?
Datorită dinamicii relațiilor inter-umane, teoreticienii
managemen-tului au proclamat îndelung virtuțiile implicării subordonaților în
procesul decizional. Cercetările mai recente și experiența practică au
arătat, însă, că participarea subordonaților este
eficientă în unele situații, dar ineficientă în altele.
Modelul Vroom-Yeton identifică cinci
stiluri distincte de luare a deciziilor, fiecare dintre acestea implicând un grad diferit de participare a subordonaților. În plus, el
sugerează ce stiluri sunt potrivite, în paisprezece
situații diferite, determinate de punerea unei serii de șapte întrebări de
diagnosticare (vezi Figurile 5.1. și 5.2.).
Cu
puțină practică, modelul Vroom-Yeton poate fi o modalitate convenabilă și
practică pentru a determina cât de mult este de dorit
o implicare a subordonaților în variate situații decizionale.
Fig.
5.1. Stiluri alternative de luare a
deciziilor
Gradul de participare a subordonaților |
Stiluri de luare a deciziilor |
Zero |
1. Rezolvați problema sau luați decizia dumneavoastră
înșivă, utilizând informația care vă este disponibilă la acel moment. |
Scăzut |
2. Obțineți informația necesară de la
subordonați, apoi decideți personal asupra soluției problemei. Puteți să nu
le spuneți subordonaților care este problema atunci când le cereți
informații. Rolul jucat de aceștia în luarea deciziei este în mod clar unul
de furnizare a informației necesare, iar nu de
generare și evaluare a soluțiilor alternative. |
Moderat |
3. Discutați problema în mod individual cu
subordonații importanți, obținând ideile și sugestiile lor fără a-i constitui
într-un grup. Apoi, luați o decizie care poate sau nu să reflecteze influența
subordonaților. |
Moderat |
4. Discutați problema cu subordonații dumnea-voastră ca
grup, obținând în mod colectiv ideile și sugestiile lor. Apoi, luați o
decizie care poate sau nu să
reflecteze influența subordonaților dumneavoastră. |
Ridicat |
5. Discutați o problemă cu subordonații
d-voastră ca grup. Împreună generați și evaluați alternative și încercați să
obțineți o înțelegere (un consens) asupra unei soluții. Rolul dv. este mai mult acela al unui președinte. Nu încercați să
influențați grupul să adopte soluția dumneavoastră și sunteți gata să
acceptați să implementați orice soluție care are
suportul întregului grup. |
Fig.
5.2: Modelul Vroom-Yeton de luare a deciziilor
Situa]ia 12 Stilul 5 Situa]ia 13 Stilul 4 Situa]ia 8 Stilul 3 Situa]ia 7 Stilul 4 Situa]ia 6 Stilul 5 Există
o cerință de calitate care să facă mai verosimil ca o soluție să fie mai
rațională decât alta? |
B Am
suficientă infor-mație pentru a lua o decizie de înaltă calitate? |
C Problema
este struc-turată? (Cunosc ce in-formții sunt necesare și unde le pot
obține?) |
D Este
acceptarea de către subordonați a deciziei o chestiune critică pentru o
imple-mentare eficientă? |
E Dacă
ar fi să luați decizia singur, este suficient de sigur că aceasta va fi
accep-tată de către sub-ordonați? |
F Împărtășesc
subordo-nații scopurile organi-zaționale de obținut prin rezolvrea acestei
probleme? |
G Este
verosimil să apa-ră un conflict între subordonați, în cazul soluțiilor
preferate? |