5.1.11. Luarea deciziilor asistate de grup

 

            Presupunând că două (sau mai multe) capete sunt mai bune decât unul singur și că managerii pot da o mai bună utilizare timpului lor prin delegarea unor variate chestiuni legate de luarea deciziilor către alții, apare o puternică motivație pentru manageri de a-i aduce pe alții în procesul decizional. Dar, înainte de a face aceasta, managerii trebuie fie conștienți de problemele responsabilității împrăștiate (dispersate), să ia în considerare impactul dintre avantajele și dezavantajele luării deciziilor asistate de grup și să determine gradul necesar de participare a subordonaților.

            a) Dilema responsabilității împrăștiate

            Există o diferență critică între luarea deciziilor asistate de grup și luarea deciziilor de grup. În primul caz, grupul face totul, cu excepția adoptării deciziei finale. În cel de-al doilea, grupul ia propriu-zis decizia finală. Managerii care aleg cea de-a doua modalitate întâmpină o dilemă. Cu toate că o decizie produsă de un grup va reflecta, propabil, experiența și înțelepciunea colectivă a tuturor celor implicați, responsabilitatea personală se pierde. Vina pentru o decizie comună care eșuează este prea ușor aruncată pe umerii celorlalți.

            Formula tradițională de rezolvare a acestei probleme este de a ne asigura că un anumit manager este personal responsabil pentru o decizie; în conformitate cu această linie de raționament, chiar și atunci când unui grup i se cere să recomande o decizie, răspunderea pentru rezultatul final rămâne tot în sarcina managerului.

            Există trei situații în care responsabilitatea individuală pentru o decizie este indispensabilă:

%      Decizia va avea un impact semnificativ asupra succesului sau eșecului organizației;

%      Decizia are ramificații legale (de exemplu, posibile acuzații pentru violări ale legilor prețurilor, antitrust, sau de siguranță a muncii);

%      Decizia este legată de o recompensă competitivă (de exemplu, numai o persoană poate obține o promovare).

            b) Avantaje și dezavantaje ale deciziilor asistate de grup

 

Avantaje

 

1. Un mai mare tezaur de cunoștințe. Un grup poate aduce mult mai multe informații și experiență referitoare la o decizie sau o problemă decât poate un individ.

2. Perspective diferite. Indivizii cu experiențe și interese variate ajută grupul să vadă din diferite unghiuri situațiile decizionale și problemele.

 

3. O mai bună înțelegere. Cei care experimenteză personal   compromisu-rile realizate în cadrul discuțiilor de grup se apropie de înțelegerea rațiunii din spatele deciziei finale.

 

4. Acceptanță mărită. Cei care joacă un rol activ în luarea deciziilor de grup și rezolvarea problemelor tind să vizualizeze rezultatul mai degrabă ca "al nostru", decât ca "al lor".

 

 

5. Teren de antrenament. Cei care au mai puțină experiență în activitatea de grup învață, prin implicarea propriu-zisă, să se acomodeze cu dinamica grupului.

 

Dezavantaje

 

1. Presiunea socială. Dorința de a "nu scufunda barca" și presiunea de a se pune toată lumea de acord se pot combina pentru a sugruma creativitatea individuală.

2. Dominația minorității. Câteodată, calitatea activității grupului este redusă atunci când grupul se abandonează acelora care vorbesc cel mai tare și cel mai mult.

3. Schimburi de sevicii. Angajamen-tele și intrigile politice pot înlocui gândirea corectă atunci când proiectul favorit sau interesele financiare ale unui individ se află în joc.

 

4. Înlocuirea scopului. Câteodată, considerațiuni secundare, cum ar fi victoria într-o argumentație, înscrie-rea unui punct sau revanșa contra unui rival înlocuiesc ținta primară a producerii unei decizii corecte sau a rezolvării problemei.

5. Mentalitate de grup. Câteodată, grupurile coezive permit ca dorința de unanimitate să anihileze judecata sănătoasă, în procesul generării și evaluării cursurilor alternative ale acțiunii.

 

            Este clar că grupurile nu sunt o soluție universală pentru toate tipurile de probleme. Ele nu trebuie să fie folosite dacă problema nu necesită în mod special o circulație a informațiilor și o evaluare a alternativelor, sau dacă trebuie evitate exagerările culturale, sau dacă climatul de grup dezvoltă riscul apariției mentalității de grup, prin înăbușirea dizidenței. Cu deosebire, însă, grupurile nu trebuie folosite dacă liderii și membrii lor nu doresc investească timp și energie în a ajuta grupul să devină o unitate eficientă de lucru.

            c) Cât de multă participare a subordonaților este necesară?

            Datorită dinamicii relațiilor inter-umane, teoreticienii managemen-tului au proclamat îndelung virtuțiile implicării subordonaților în procesul decizional. Cercetările mai recente și experiența practică au arătat, însă, că participarea subordonaților este eficientă în unele situații, dar ineficientă în altele.

            Modelul Vroom-Yeton identifică cinci stiluri distincte de luare a deciziilor, fiecare dintre acestea implicând un grad diferit de participare a subordonaților. În plus, el sugerează ce stiluri sunt potrivite, în paisprezece situații diferite, determinate de punerea unei serii de șapte întrebări de diagnosticare (vezi Figurile 5.1. și 5.2.).

            Cu puțină practică, modelul Vroom-Yeton poate fi o modalitate convenabilă și practică pentru a determina cât de mult este de dorit o implicare a subordonaților în variate situații decizionale.

           

Fig. 5.1. Stiluri alternative de luare a deciziilor

           

Gradul de participare a subordonaților

Stiluri de luare a deciziilor

Zero

1. Rezolvați problema sau luați decizia dumneavoastră înșivă, utilizând informația care vă este disponibilă la acel moment.

Scăzut

2. Obțineți informația necesară de la subordonați, apoi decideți personal asupra soluției problemei. Puteți să nu le spuneți subordonaților care este problema atunci când le cereți informații. Rolul jucat de aceștia în luarea deciziei este în mod clar unul de furnizare a informației necesare, iar nu de generare și evaluare a soluțiilor alternative.

Moderat

3. Discutați problema în mod individual cu subordonații importanți, obținând ideile și sugestiile lor fără a-i constitui într-un grup. Apoi, luați o decizie care poate sau nu să reflecteze influența subordonaților.

Moderat

4. Discutați problema cu subordonații dumnea-voastră ca grup, obținând în mod colectiv ideile  și sugestiile lor. Apoi, luați o decizie care       poate sau nu să reflecteze influența subordonaților dumneavoastră.

Ridicat

5. Discutați o problemă cu subordonații d-voastră ca grup. Împreună generați și evaluați alternative și încercați să obțineți o înțelegere (un consens) asupra unei soluții. Rolul dv. este mai mult acela al unui președinte. Nu încercați să influențați grupul să adopte soluția dumneavoastră și sunteți gata să acceptați să implementați orice soluție care are suportul întregului grup.


Fig. 5.2: Modelul Vroom-Yeton de luare a deciziilor

Situa]ia 12

Stilul 5

 

Situa]ia 13

Stilul 4

 

Situa]ia 8

Stilul 3

 

Situa]ia 7

Stilul 4

 

Situa]ia 6

Stilul 5

 
A

Există o cerință de calitate care să facă mai verosimil ca o soluție să fie mai rațională decât alta?

B

Am suficientă infor-mație pentru a lua o decizie de înaltă calitate?

 

C

Problema este struc-turată? (Cunosc ce in-formții sunt necesare și unde le pot obține?)

 

D

Este acceptarea de către subordonați a deciziei o chestiune critică pentru o imple-mentare eficientă?

 

E

Dacă ar fi să luați decizia singur, este suficient de sigur că aceasta va fi accep-tată de către sub-ordonați?

 

F

Împărtășesc subordo-nații scopurile organi-zaționale de obținut prin rezolvrea acestei probleme?

 

G

Este verosimil să apa-ră un conflict între subordonați, în cazul soluțiilor preferate?