CAPITOLUL 9
Jocuri
de întreprindere
Jocurile de întreprindere sunt
modele de simulare ce cuprind mai mulți participanți angajați într-un proces
informațional-decizional ce simulează o situație de competiție reală. Un număr
de echipe de jucători sunt organizate ca un oligopol, fiecare echipă încercând
să-și maximizeze propriul profit printr-o secvență de decizii în domenii cum ar
fi: producția, stocurile, investiții, marketing, întreținere, cercetare sau
finanțare.
Noțiunea de joc de întreprindere se
regăsește și sub denumirea de joc de
conducere (management game) sau joc
de afaceri (business game), acestea particularizând prin denumire sfera de
aplicabilitate.
Jocul de
afaceri este definit, ca un
exercițiu de luarea a deciziilor
secvențiale structurat în jurul unei operații de afaceri în care participanții
își asumă riscul de conducere a acțiunii simulate.
În general, jocurile sunt destinate
simulării viitorului unei organizații și a conjuncturii în care se va găsi
aceasta. Modelul unui joc de întreprindere are următoarele elemente
constitutive:
- organizația - unitatea economică sau procesul economic pe exemplul
căruia se efectuează simulările;
- conjuctura - este mediul în
care organizația evoluează, caracterizat de structura pieței, resursele disponibile,
concurenți potențiali, tradiții, etc.;
- deciziile - mulțimea
strategiilor posibile ce se pot adopta corespunzător fiecărui obiectiv simulat;
acestea se pot referi la politica prețurilor, politica de personal, politici de
desfacere, de aprovizionare, structura de plan etc.;
- rezultatele - se constituie din mulțimea informațiilor oferite
participanților la joc; acestea sunt determinate de conjuctura aleasă și de
deciziile luate și se referă la indicatorii de performanță rezultați în urma
strategiilor adoptate de jucători.
Jocurile urmăresc însușirea unor
abilități, a unei îndemânări în conducerea organizației pornind de la ideea că
abilitatea se dobândește prin practicare.
Jucătorii, prin practicare, vor
învăța tot atât de mult din propriile greșeli cât din propriile succese,
evitând reluarea greșelilor anterioare.
Jocurile de întreprindere reprezintă
un exercițiu de simulare dinamică a unor decizii luate într-o situație
concurențială și au următoarele obiective:
- a demonstra, ceea ce înseamnă a crea o situație în care
participanții la joc privesc ceea ce se întâmplă, câștigând astfel o înțelegere
mai profundă decât dacă pur și simplu li s-ar explica;
- a distribui, adică a promova un schimb de cunoștințe în interiorul
grupului de participanți la joc, astfel încât lucruri cunoscute de unul dintre
ei să poată deveni comune tuturor; principala ipoteză este că multe din
cunoștințele dorite, le posedă nu numai conducătorul jocului ci și altcineva,
posibil chiar mai multe persoane;
- a examina, ceea ce înseamnă a pune pe participanții la joc în
situația de a observa comportamentul decizional al celorlalți parteneri;
- a stimula gândirea, ceea ce înseamnă a folosi jocul ca un exercițiu
intelectual, în speranța creșterii abilității participanților la joc în
rezolvarea problemelor specifice;
- a evalua unele dintre îndemânările și abilitățile participanților
la joc;
- a prevedea, adică a indica o succesiune a faptelor așteptată;
- a construi o echipă, adică a mări efectele cooperante ale unui grup;
- a promova schimbarea, ceea ce înseamnă a încuraja adoptarea unui
mod diferit de lucru.
Aceste obiective, care stau la baza
construirii jocurilor de întreprindere și care pot fi urmărite de către
conducătorul jocului într-un proces de "învățare" dirijat, reprezintă
și criterii de clasificare a jocurilor de întreprindere
[2,10,16,34,35,47,49,56].
Astfel, după scopul jocului avem jocuri didactice și jocuri analitice.
Jocurile
didactice reprezintă cea mai
eficientă și rapidă metodă de acumulare a experienței în domeniul conducerii
chiar prin substituirea acesteia. Cu ajutorul lor se urmărește ca participanții
la joc să învețe cum să vehiculeze cu noțiunile teoretice, să-și însușească
unele deprinderi și abilități în activitatea de conducere. Participanții învață
să adopte decizii tot mai bune în condițiile unor situații ipotetice, dar
foarte probabil de a fi regăsite în practica economică. Aceștia învață din
propriile greșeli, elaborându-și un comportament propriu, adaptat scopului
jocului, în funcție de rezultatele parțiale pe care le obține. În cadrul
acestor jocuri, participanții trebuie să-și concentreze atenția asupra
cunoștințelor asimilate și mai puțin asupra câștigării jocului. Aceste jocuri
se desfășoară în regim de investigare, fără tensiune și trebuie să fie însoțite
de ample comentarii și dezbateri după terminarea acestora.
Jocurile
analitice urmăresc să
furnizeze informații în vederea luării deciziilor. Cu ajutorul acestor jocuri
pot fi analizate, de exemplu, strategiile pe care trebuie să le adopte
managerul unei întreprinderi pe piață în condițiile unei anumite conjuncturi
sau tendințe de dezvoltare ale unor tehnologii.
Analiza celor două tipuri de jocuri
face dificilă o delimitare strictă între ele deoarece jocurile analitice au un
pronunțat conținut didactic, iar cele didactice conțin elementele celor
analitice. Există posibilitatea ca același joc să fie utilizat în ambele
scopuri, diferind doar modul de desfășurare a lui, de la scop la scop. Dacă
este utilizat în scopuri didactice, accentul va cădea pe înțelegerea
fenomenelor simulate, a corelațiilor dintre ele. În plus vor fi analizate
consecințele deciziilor luate de participanți în vederea îmbunătățirii
comportamentului decizional al acestora, a acumulării de experiență în
conducerea fenomenelor respective. Dacă jocul este utilizat în scopuri
analitice accentul va cădea pe studiul fiecărei variante de decizie, cu
consecințele acesteia, în vederea indentificării mulțimii soluțiilor
realizabile, a evoluției posibile a fenomenului studiat, a domeniului de
stabilitate a acestuia, precum și sarcinile care revin managerului în cazul
fiecărei variante de acțiune posibil a fi adoptată.
După
modul de desfășurare
avem: jocuri manuale, jocuri mixte, jocuri pe calculator.
Jocurile
manuale se caracterizează
prin faptul că operațiile de calcul se efectuează manual. Acestea, de regulă,
stau la baza celorlalte tipuri de jocuri fiind și cele mai răspândite. Ele
permit conducătorului jocului să observe gradul de antrenare al participanților
la joc, să influențeze participarea acestora prin intervenții oportune pe
parcursul desfășurării jocului, să cunoască reacția psihică a participanților
la diferite perturbații care sunt introduse în joc de către acesta sau la
acțiunile întreprinse de cei cu care sunt în concurență.
În
jocurile concurențiale, desfășurate în aceeași încăpere participanții
pot urmării reciproc reacțiile adversarilor, reacții care vor contribui la
antrenarea acestora la joc și la modificarea strategiilor adoptate.
Cu ajutorul acestor
jocuri pot fi verificate scenariile celorlalte tipuri de jocuri, în vederea
stabilirii restricțiilor și cuantificării relațiilor dintre factorii care
influențează rezultatele jocului.
Jocurile mixte, se deosebesc de cele
manuale prin faptul că unele proceduri din cadrul lor sunt realizate fie cu
calculatorul, fie cu ajutorul unor dispozitive
electronice speciale. Aceste proceduri se pot referi la generarea unor
numere aleatoare, extrapolarea unor fenomene, evaluarea rezultatelor etc.
Jocurile
pe calculator se desfășoară în
exclusivitate pe calculatoare electronice, distingându-se de celelalte tipuri
prin numărul mare de factori luați în considerare, viteza cu care sunt
efectuate operațiile de calcul și durata mică a lor.
După
aria de cuprindere avem: jocuri
complexe, funcționale, operative și pentru alte zone de specialitate.
Jocurile
complexe simulează funcțiile
principale ale întreprinderii, astfel încât participanții la joc să poată
înțelege corelațiile funcționale care apar pe parcursul evoluției întreprinderii, în condițiile
influenței reciproce dintre subsistemele interne sau dintre acestea și un
sistem exterior.
Jocurile
funcționale simulează o anumită
funcție a întreprinderii, permițând participanților la joc să experimenteze
diferite decizii în cadrul subsistemului care îndeplinește funcția simulată și
să estimeze consecințele deciziilor luate asupra celorlalte subsisteme.
Jocurile operative, simulează
situații cheie (critice) în desfășurarea
procesului analizat în vederea elaborării unor decizii operative. Ele
permit pregătirea decidentului pentru înlăturarea consecințelor unor avarii sau
preîntâmpinarea lor.
Jocurile
pentru alte zone de specialitate
permit testarea unor strategii politice, economice, tehnico-organizatorice
privind o ramură a economiei naționale, o zonă economică etc. O categorie
distinctă de astfel de jocuri o constituie jocurile politico-militare care stau la baza strategiilor adoptate în
relațiile internaționale.
După
elementul competitiv
avem: jocuri concurențiale, jocuri cooperative și jocuri contra naturii.
Jocurile
concurențiale, cuprind acele
jocuri în care fiecare grupă de participanți urmărește, prin deciziile pe care
le ia, să-și depășească concurenții (adversarii). Aceste jocuri se subdivid în
jocuri interdependente și jocuri independente.
Jocurile
interdependente se caracterizează
prin faptul că succesul fiecărei grupe de participanți este condițional atât de
propriile decizii cât și deciziile concurenților.
Jocurile
independente se caracterizează
prin faptul că participanții caută să-și îmbunătățească performanțele fără a leza interesele
vreunuia, căutând să-și îmbunătățească indicatorii economici printr-o mai bună
organizare a muncii, prin creșterea productivității muncii, prin inovații
tehnice etc.
Jocurile
cooperative se
caracterizează prin faptul că cel puțin doi dintre participanți convin să
evite, prin deciziile pe care le vor lua, lezarea reciprocă a intereselor lor
sau uneori chiar să aleagă acele decizii care îi vor avantaja pe amândoi.
Jocurile
contra naturii sunt acele jocuri
în care unul sau mai mulți participanți (aflați în coaliție) luptă împotriva
unui partener fictiv care reprezintă de fapt mediul (natura). Ele se deosebesc
de cele concurențiale prin faptul că natura acționează fără scop. Uneori
acțiunile naturii sunt considerate perturbații iar modul de manifestare al lor
este aleatoriu. Participanții la joc trebuie să identifice mulțimea măsurilor
preventive necesare pentru a diminua probabilitatea apariției sau/și efectele
nedorite ale perturbațiilor, reducând caracterul lor imprevizibil.
După
gradul de cunoaștere a situației celorlalte părți participante avem: jocuri cu informație incompletă (închise), jocuri
cu informație completă (deschise).
Primele sunt de regulă,
concurențiale și nu se dispune de nici o informație despre resursele
disponibile ale adversarilor, despre strategiile lor, despre politica
prețurilor, despre fluctuația cererii și ofertei etc. Uneori aceste informații
sunt presupuse prin deducții logice sau sunt cunoscute foarte vag.
Jocurile
cu informație completă
se caracterizează prin aceea că toate părțile participante își cunosc reciproc
situația elaborându-se deciziile în cunoștință de resursele disponibile ale
celorlalte părți participante.
După
metoda de arbitraj avem: jocuri cu
metoda de arbitraj liberă, rigidă, semirigidă.
Metoda
de arbitraj liberă acordă arbitrului
(conducătorului de joc) libertatea absolută în estimarea rezultatelor jocului.
Acesta ia decizii pe baza propriei experiențe fără să fie nevoit să respecte
unele proceduri prestabilite. Aceasta presupune formarea colectivului de
conducere al jocului din persoane cu experiență care pot aprecia corect
consecințele perturbațiilor introduse în joc, calitatea strategiilor adoptate
de jucători etc.
Metoda
de arbitraj rigidă impune arbitrajului
să respecte niște regului prestabilite de la care nu are voie să se abată.
Metoda
de arbitraj semirigidă
reunește cele două metode și este utilizată atunci când regulile prestabilite
permit o apreciere rapidă a rezultatelor.
Orice joc de întreprindere se
desfășoară în mai multe etape în care, cele principale, sunt constituite din:
descrierea generală a jocului, formarea grupelor, instruirea jucătorilor,
adoptarea deciziilor de către jucători, efectuarea calculelor de către arbitru,
comunicarea rezultatelor și bilanțul jocului.
Descrierea
generală a jocului. Participanților,
înaintea începerii jocului li se va prezenta o scurtă expunere privind
obiectivele jocului, funcțiunile sistemului care va fi simulat, starea inițială
a acestuia, ipotezele simplificatoare ale jocului, precum și modul (în general)
cum se va desfășura jocul. Este indicat să
se dea și un mic exemplu.
Formarea
grupelor. Criteriile care
stau la baza formării grupelor de participanți diferă de la joc la joc. Dintre
acestea amintim: preferințele jucătorilor, gradul de pregătire al acestora,
scopul sau aria de cuprindere a jocului sau funcțiile pe care le dețin la locul
de muncă. Principalele grupe care se întâlnesc de regulă în cadrul unui joc
sunt: grupa jucătorilor, grupa scenariilor, grupa de conducere, grupa de
asistență tehnică.
Grupa
jucătorilor. Într-un joc pot
exista una sau mai multe grupe de
jucători în funcție de tipul acestuia (unilateral, bilateral etc.). Numărul de
jucători dintr-o grupă precum și structura organizatorică a acestuia depinde de
scopul și aria de cuprindere a jocului. Structura organizatorică a fiecărei
grupe va prevedea ca unul dintre jucători să ocupe funcția de manager al
întreprinderii iar ceilalți membrii vor avea funcții de șefi de compartimente,
fiecăruia fiindu-i repartizat un anumit compartiment din întreprindere. Grupele
de jucători vor lucra fie independent (în cadrul jocurilor concurențiale), fie
în colaborare (atunci când se formează coaliții).
Grupa
scenariilor. Această grupă
elaborează situațiile care vor fi jucate, formulează și pune jucătorilor
probleme în conformitate cu condițiile jocului. Este compusă din persoane cu
experiență profesională, inventivitate și pricepere de a formula o problemă
concretă. La elaborarea situațiilor se va urmări ca jucătorilor să li se
asigure informațiile necesare și suficiente adoptării deciziilor. Una dintre
atribuțiile de bază ale acestei grupe o constituie definirea sensului și
momentului în care apar situații limită în evoluția sistemului sau formelor de
manifestare a hazardului.
Grupa de
conducere. Ea cuprinde
persoane cu aptitudini organizatorice sau în concordanță cu situația simulată.
Acestea stabilesc regulamentul de desfășurare a jocului, alegând una din
variantele prevăzute la construirea jocului, apreciază situațiile elaborate de
grupa scenariilor, atrage în discuție toți jucătorii, urmărește ca jocul să nu
se îndepărteze de scop. Din această grupă fac parte conducătorul jocului,
arbitrul și subgrupa de evaluare și control care verifică corectitudinea
deciziilor adoptate de jucători și le evaluează.
Grupa de
asistență tehnică. Ea acordă
asistența tehnică grupelor de jucători, manipulează suporții magnetici
reclamați de joc, actualizează și întreține colecțiile de informații, produsele
program elaborate etc. În
majoritatea cazurilor de desfășurare a jocurilor avem doar grupele de jucători
și arbitru care preia atribuțiile tuturor celorlalte grupe.
Instruirea
jucătorilor. După stabilirea
grupelelor de jucători arbitrul le prezintă regulile jocului și atribuțiile
fiecărei grupe în parte, precum și ale fiecărui membru al grupei. În acest sens
li se precizează resursele materiale și umane de care dispun la momentul
inițial, direcțiile de utilizare ale acestora, limitele în care se încadrează
posibilitățile de atragere de noi resurse. Apoi se precizează deciziile
posibile de a fi adoptate în conformitate cu obiectivul dat, respectând
restricțiile impuse de joc. Dacă deciziile vor fi adoptate în condiții de risc
sau incertitudine, se dau și probabilitățile de realizare a unor evenimente,
respectând legile de probabilitate pe care le urmează evoluția unor fenomene.
Adoptarea
deciziilor de către jucători.
Pornind de la informațiile de care dispun și de la restricțiile jocului, participanții
vor adopta în mod empiric deciziile pe care le vor considera mai bune pentru
atingerea obiectivului, căutând varianta de decizie cea mai bună pe baza unui
algoritm propriu sau prin analogie cu o altă problemă pe care o cunosc. Pe
parcursul desfășurării jocului se poate descoperi un algoritm sau o procedură
de căutare întâmplătoare, dar accelerată, a soluției eficiente.
Fiecare adoptare de decizie de către
jucători constituie o iterație (ciclu, mutare) a jocului. Numărul total de
iterații (N) poate fi stabilit de arbitru la începutul jocului sau pe parcursul
acestuia în funcție de rezultatele intermediare obținute de jucători. În
același timp, grupa scenariilor va preciza perturbațiile care au avut loc în
perioada de timp pentru care jucătorii au adoptat decizii. Jucătorii vor
cunoaște aceste perturbații sau le vor intui după ce vor afla consecințele
deciziilor adoptate de ei.
Evaluarea
deciziilor adoptate se face de arbitru,
după ce primește de la grupele de jucători deciziile adoptate iar de la grupa
scenariilor perturbațiile care au avut loc, evaluând consecințele acestora
asupra evoluției sistemului simulat. Modalitatea efectivă de evaluare a
deciziilor depinde de metoda de arbitraj aleasă și de mijloacele tehnice
disponibile. În același timp, arbitrul observă în ce măsură jucătorii au
înțeles fenomenele asupra cărora adoptă deciziile, putând aprecia gradul de
instruire și capacitatea jucătorilor de a rezolva sarcinile primite precum și
de acționa împotriva perturbațiilor.
Comunicarea
rezultatelor. După fiecare
iterație arbitrul efectuează calcule iar rezultatele aprecierilor sunt
comunicate jucătorilor. Conținutul și forma de prezentare a informațiilor sunt
precizate în regulile jocului.
Pornind de rezultatele anunțate
jucătorii își analizează propriile decizii, realizându-se astfel conexiunea
inversă. Dacă un jucător va constata că se îndepărtează de obiectiv, va căuta
noi strategii. Dimpotrivă, dacă obține rezultate bune, va căuta să-și mențină
regulile de adoptare a deciziilor și să le verifice și în iterațiile următoare.
Cu cât algoritmul de adoptare a deciziei este mai bun, cu atât va fi atins mai
repede obiectivul fixat.
Pe parcursul jocului, arbitrul
efectuează teste de continuare a acestuia. Testele constau în compararea
iterației curente cu numărul maxim de iterații, N. Dacă nu a fost atins scopul
jocului dar s-au epuizat cele N iterații, arbitru va putea prelungi jocul cu
încă N' iterații dacă îi va permite timpul avut la dispoziție. Dacă
scopul jocului este atins după un număr de iterații mai mic ca N, jocul va fi
oprit în vederea realizării bilanțului acestuia.
Bilanțul
jocului constă în evaluarea
rezultatelor jocului pe baza rezultatelor parțiale în care scop se vor calcula
diverse funcții de performanță (volumul profitului, balanța de plăți,
rentabilitatea etc.) acordând un calificativ global fiecărui jucător. În
acordarea acestora trebuie să se țină seama de faptul că nimeni, în afară de
verificarea în practică, nu este capabil să aprecieze câștigul realizat de
jucători, dar modul în care sunt apreciate rezultatele acestora poate influența
comportamentul lor, poate să-i stimuleze în aplicarea cunoștințelor asimilate
sau, dimpotrivă, să le estompeze cele mai bune intenții.
Jocurile de întreprindere oferă o
serie de avantaje, cum ar fi:
- ajută pe utilizatori să studieze o
mare varietate de situații decizionale;
- oferă posibilitatea acumulării de
către participanții la joc a unei experiențe prețioase în domeniul simulat;
- creează deprinderea
participanților la joc a sentimentului că în orice activitate există un element
care exploatează orice greșeală și care zădărnicește orice plan elaborat
greșit;
- constituie un instrument în mâna
managerilor, cărora le oferă o bază mai solidă pe care să-și fundamenteze
deciziile;
- se pot testa ipotezele asupra
naturii deciziilor care trebuiesc luate, se evaluează eficacitatea unor decizii
sau se identifică efectele probabile ale acestora;
- constituie o metodă de verificare
a ideilor și concepției operative, de cercetare și analiză minuțioasă a
fenomenelor aleatoare posibile;
- jocurile pe calculator permit
reluarea multiplă a lor prin simularea mai multor scenarii;
- jucătorii nu operează cu noțiuni
abstracte sau vagi ci cu date concrete pe care trebuie să le utilizeze în
limite de timp și spațiu stabilite;
- jocurile de întreprindere
didactice au ca efect sporirea vitezei de reacție a participanților la
acțiunile și manevrele efectuate prin surprindere de către concurenți sau în
situații inedite. Ele urmăresc și efectele psihologice asupra participanților,
cum sunt acele ale dezvoltării simțului de răspundere pentru consecințele
deciziilor luate.
Limitele jocurilor de întreprindere
sunt:
- elaborarea unui joc necesită mult
timp și un volum mare de muncă;
- jocurile de întreprindere complexe
desfășurate pe calculator reclamă uneori configurații de calcul puternice,
mergând până la rețele de calculatoare cu resurse distribuite;
- proiectanții nu dispun de
suficiente metode cantitative care să le permită cuantificarea influenței
tuturor factorilor care concură într-o situație dată;
- un factor foarte important care
este greu de cuantificat este elementul subiectiv, calculatorul, care lucrează
asupra unei cantități de date mult mai mare decât poate să o facă gândirea
omenească, este incapabil de o judecată calitativă sau să trateze factorii
imponderabili, cum ar fi pregătirea profesională și moralul managerului;
- rezultatele jocurilor de
întreprindere nu știm dacă sunt eronate. Singurul mod de a le valida este
compararea cu rezultatele unor evenimente reale.