CAPITOLUL 9

 

Jocuri de întreprindere

 

            Jocurile de întreprindere sunt modele de simulare ce cuprind mai mulți participanți angajați într-un proces informațional-decizional ce simulează o situație de competiție reală. Un număr de echipe de jucători sunt organizate ca un oligopol, fiecare echipă încercând să-și maximizeze propriul profit printr-o secvență de decizii în domenii cum ar fi: producția, stocurile, investiții, marketing, întreținere, cercetare sau finanțare.

            Noțiunea de joc de întreprindere se regăsește și sub denumirea de joc de conducere (management game) sau joc de afaceri (business game), acestea particularizând prin denumire sfera de aplicabilitate.

            Jocul de afaceri este definit, ca un exercițiu de luarea a deciziilor secvențiale structurat în jurul unei operații de afaceri în care participanții își asumă riscul de conducere a acțiunii simulate.

            În general, jocurile sunt destinate simulării viitorului unei organizații și a conjuncturii în care se va găsi aceasta. Modelul unui joc de întreprindere are următoarele elemente constitutive:

            - organizația - unitatea economică sau procesul economic pe exemplul căruia se efectuează simulările;

            - conjuctura  - este mediul în care organizația evoluează, caracterizat de structura pieței, resursele disponibile, concurenți potențiali, tradiții, etc.;

            - deciziile   - mulțimea strategiilor posibile ce se pot adopta corespunzător fiecărui obiectiv simulat; acestea se pot referi la politica prețurilor, politica de personal, politici de desfacere, de aprovizionare, structura de plan etc.;

            - rezultatele - se constituie din mulțimea informațiilor oferite participanților la joc; acestea sunt determinate de conjuctura aleasă și de deciziile luate și se referă la indicatorii de performanță rezultați în urma strategiilor adoptate de jucători.

            Jocurile urmăresc însușirea unor abilități, a unei îndemânări în conducerea organizației pornind de la ideea că abilitatea se dobândește prin practicare.

            Jucătorii, prin practicare, vor învăța tot atât de mult din propriile greșeli cât din propriile succese, evitând reluarea greșelilor anterioare.

            Jocurile de întreprindere reprezintă un exercițiu de simulare dinamică a unor decizii luate într-o situație concurențială și au următoarele obiective:

            - a demonstra, ceea ce înseamnă a crea o situație în care participanții la joc privesc ceea ce se întâmplă, câștigând astfel o înțelegere mai profundă decât dacă pur și simplu li s-ar explica;

            - a distribui, adică a promova un schimb de cunoștințe în interiorul grupului de participanți la joc, astfel încât lucruri cunoscute de unul dintre ei să poată deveni comune tuturor; principala ipoteză este că multe din cunoștințele dorite, le posedă nu numai conducătorul jocului ci și altcineva, posibil chiar mai multe persoane;

            - a examina, ceea ce înseamnă a pune pe participanții la joc în situația de a observa comportamentul decizional al celorlalți parteneri;

            - a stimula gândirea, ceea ce înseamnă a folosi jocul ca un exercițiu intelectual, în speranța creșterii abilității participanților la joc în rezolvarea problemelor specifice;

            - a evalua unele dintre îndemânările și abilitățile participanților la joc;

            - a prevedea, adică a indica o succesiune a faptelor așteptată;

            - a construi o echipă, adică a mări efectele cooperante ale unui grup;

            - a promova schimbarea, ceea ce înseamnă a încuraja adoptarea unui mod diferit de lucru.

 

            Aceste obiective, care stau la baza construirii jocurilor de întreprindere și care pot fi urmărite de către conducătorul jocului într-un proces de "învățare" dirijat, reprezintă și criterii de clasificare a jocurilor de întreprindere [2,10,16,34,35,47,49,56].

            Astfel, după scopul jocului avem jocuri didactice și jocuri analitice.

            Jocurile didactice reprezintă cea mai eficientă și rapidă metodă de acumulare a experienței în domeniul conducerii chiar prin substituirea acesteia. Cu ajutorul lor se urmărește ca participanții la joc să învețe cum să vehiculeze cu noțiunile teoretice, să-și însușească unele deprinderi și abilități în activitatea de conducere. Participanții învață să adopte decizii tot mai bune în condițiile unor situații ipotetice, dar foarte probabil de a fi regăsite în practica economică. Aceștia învață din propriile greșeli, elaborându-și un comportament propriu, adaptat scopului jocului, în funcție de rezultatele parțiale pe care le obține. În cadrul acestor jocuri, participanții trebuie să-și concentreze atenția asupra cunoștințelor asimilate și mai puțin asupra câștigării jocului. Aceste jocuri se desfășoară în regim de investigare, fără tensiune și trebuie să fie însoțite de ample comentarii și dezbateri după terminarea acestora.

            Jocurile analitice urmăresc să furnizeze informații în vederea luării deciziilor. Cu ajutorul acestor jocuri pot fi analizate, de exemplu, strategiile pe care trebuie să le adopte managerul unei întreprinderi pe piață în condițiile unei anumite conjuncturi sau tendințe de dezvoltare ale unor tehnologii.

            Analiza celor două tipuri de jocuri face dificilă o delimitare strictă între ele deoarece jocurile analitice au un pronunțat conținut didactic, iar cele didactice conțin elementele celor analitice. Există posibilitatea ca același joc să fie utilizat în ambele scopuri, diferind doar modul de desfășurare a lui, de la scop la scop. Dacă este utilizat în scopuri didactice, accentul va cădea pe înțelegerea fenomenelor simulate, a corelațiilor dintre ele. În plus vor fi analizate consecințele deciziilor luate de participanți în vederea îmbunătățirii comportamentului decizional al acestora, a acumulării de experiență în conducerea fenomenelor respective. Dacă jocul este utilizat în scopuri analitice accentul va cădea pe studiul fiecărei variante de decizie, cu consecințele acesteia, în vederea indentificării mulțimii soluțiilor realizabile, a evoluției posibile a fenomenului studiat, a domeniului de stabilitate a acestuia, precum și sarcinile care revin managerului în cazul fiecărei variante de acțiune posibil a fi adoptată.

 

            După modul de desfășurare avem: jocuri manuale, jocuri mixte, jocuri pe calculator.

            Jocurile manuale se caracterizează prin faptul că operațiile de calcul se efectuează manual. Acestea, de regulă, stau la baza celorlalte tipuri de jocuri fiind și cele mai răspândite. Ele permit conducătorului jocului să observe gradul de antrenare al participanților la joc, să influențeze participarea acestora prin intervenții oportune pe parcursul desfășurării jocului, să cunoască reacția psihică a participanților la diferite perturbații care sunt introduse în joc de către acesta sau la acțiunile întreprinse de cei cu care sunt în concurență.

            În  jocurile concurențiale, desfășurate în aceeași încăpere participanții pot urmării reciproc reacțiile adversarilor, reacții care vor contribui la antrenarea acestora la joc și la modificarea strategiilor adoptate.

Cu ajutorul acestor jocuri pot fi verificate scenariile celorlalte tipuri de jocuri, în vederea stabilirii restricțiilor și cuantificării relațiilor dintre factorii care influențează rezultatele jocului.

            Jocurile mixte, se deosebesc de cele manuale prin faptul că unele proceduri din cadrul lor sunt realizate fie cu calculatorul, fie cu ajutorul unor dispozitive  electronice speciale. Aceste proceduri se pot referi la generarea unor numere aleatoare, extrapolarea unor fenomene, evaluarea rezultatelor etc.

            Jocurile pe calculator se desfășoară în exclusivitate pe calculatoare electronice, distingându-se de celelalte tipuri prin numărul mare de factori luați în considerare, viteza cu care sunt efectuate operațiile de calcul și durata mică a lor.

 

            După aria de cuprindere avem: jocuri complexe, funcționale, operative și pentru alte zone de specialitate.

            Jocurile complexe simulează funcțiile principale ale întreprinderii, astfel încât participanții la joc să poată înțelege corelațiile funcționale care apar pe parcursul  evoluției întreprinderii, în condițiile influenței reciproce dintre subsistemele interne sau dintre acestea și un sistem exterior.

            Jocurile funcționale simulează o anumită funcție a întreprinderii, permițând participanților la joc să experimenteze diferite decizii în cadrul subsistemului care îndeplinește funcția simulată și să estimeze consecințele deciziilor luate asupra celorlalte subsisteme.

            Jocurile operative, simulează situații cheie (critice) în desfășurarea  procesului analizat în vederea elaborării unor decizii operative. Ele permit pregătirea decidentului pentru înlăturarea consecințelor unor avarii sau preîntâmpinarea lor.

            Jocurile pentru alte zone de specialitate permit testarea unor strategii politice, economice, tehnico-organizatorice privind o ramură a economiei naționale, o zonă economică etc. O categorie distinctă de astfel de jocuri o constituie jocurile politico-militare care stau la baza strategiilor adoptate în relațiile internaționale.

 

            După elementul competitiv avem: jocuri concurențiale, jocuri cooperative și jocuri contra naturii.

            Jocurile concurențiale, cuprind acele jocuri în care fiecare grupă de participanți urmărește, prin deciziile pe care le ia, să-și depășească concurenții (adversarii). Aceste jocuri se subdivid în jocuri interdependente și jocuri independente.

            Jocurile interdependente se caracterizează prin faptul că succesul fiecărei grupe de participanți este condițional atât de propriile decizii cât și deciziile concurenților.

            Jocurile independente se caracterizează prin faptul că participanții caută să-și îmbunătățească  performanțele fără a leza interesele vreunuia, căutând să-și îmbunătățească indicatorii economici printr-o mai bună organizare a muncii, prin creșterea productivității muncii, prin inovații tehnice etc.

            Jocurile cooperative se caracterizează prin faptul că cel puțin doi dintre participanți convin să evite, prin deciziile pe care le vor lua, lezarea reciprocă a intereselor lor sau uneori chiar să aleagă acele decizii care îi vor avantaja pe amândoi.

            Jocurile contra naturii sunt acele jocuri în care unul sau mai mulți participanți (aflați în coaliție) luptă împotriva unui partener fictiv care reprezintă de fapt mediul (natura). Ele se deosebesc de cele concurențiale prin faptul că natura acționează fără scop. Uneori acțiunile naturii sunt considerate perturbații iar modul de manifestare al lor este aleatoriu. Participanții la joc trebuie să identifice mulțimea măsurilor preventive necesare pentru a diminua probabilitatea apariției sau/și efectele nedorite ale perturbațiilor, reducând caracterul lor imprevizibil.

 

            După gradul de cunoaștere a situației celorlalte părți participante avem: jocuri cu informație incompletă (închise), jocuri cu informație completă (deschise).

            Primele sunt de regulă, concurențiale și nu se dispune de nici o informație despre resursele disponibile ale adversarilor, despre strategiile lor, despre politica prețurilor, despre fluctuația cererii și ofertei etc. Uneori aceste informații sunt presupuse prin deducții logice sau sunt cunoscute foarte vag.

            Jocurile cu informație completă se caracterizează prin aceea că toate părțile participante își cunosc reciproc situația elaborându-se deciziile în cunoștință de resursele disponibile ale celorlalte părți participante.

 

            După metoda de arbitraj avem: jocuri cu metoda de arbitraj liberă, rigidă, semirigidă.

            Metoda de arbitraj liberă acordă arbitrului (conducătorului de joc) libertatea absolută în estimarea rezultatelor jocului. Acesta ia decizii pe baza propriei experiențe fără să fie nevoit să respecte unele proceduri prestabilite. Aceasta presupune formarea colectivului de conducere al jocului din persoane cu experiență care pot aprecia corect consecințele perturbațiilor introduse în joc, calitatea strategiilor adoptate de jucători etc.

            Metoda de arbitraj rigidă impune arbitrajului să respecte niște regului prestabilite de la care nu are voie să se abată.

            Metoda de arbitraj semirigidă reunește cele două metode și este utilizată atunci când regulile prestabilite permit o apreciere rapidă a rezultatelor.

            Orice joc de întreprindere se desfășoară în mai multe etape în care, cele principale, sunt constituite din: descrierea generală a jocului, formarea grupelor, instruirea jucătorilor, adoptarea deciziilor de către jucători, efectuarea calculelor de către arbitru, comunicarea rezultatelor și bilanțul jocului.

 

            Descrierea generală a jocului. Participanților, înaintea începerii jocului li se va prezenta o scurtă expunere privind obiectivele jocului, funcțiunile sistemului care va fi simulat, starea inițială a acestuia, ipotezele simplificatoare ale jocului, precum și modul (în general) cum se va desfășura jocul. Este indicat se dea și un mic exemplu.

 

            Formarea grupelor. Criteriile care stau la baza formării grupelor de participanți diferă de la joc la joc. Dintre acestea amintim: preferințele jucătorilor, gradul de pregătire al acestora, scopul sau aria de cuprindere a jocului sau funcțiile pe care le dețin la locul de muncă. Principalele grupe care se întâlnesc de regulă în cadrul unui joc sunt: grupa jucătorilor, grupa scenariilor, grupa de conducere, grupa de asistență tehnică.

            Grupa jucătorilor. Într-un joc pot exista  una sau mai multe grupe de jucători în funcție de tipul acestuia (unilateral, bilateral etc.). Numărul de jucători dintr-o grupă precum și structura organizatorică a acestuia depinde de scopul și aria de cuprindere a jocului. Structura organizatorică a fiecărei grupe va prevedea ca unul dintre jucători să ocupe funcția de manager al întreprinderii iar ceilalți membrii vor avea funcții de șefi de compartimente, fiecăruia fiindu-i repartizat un anumit compartiment din întreprindere. Grupele de jucători vor lucra fie independent (în cadrul jocurilor concurențiale), fie în colaborare (atunci când se formează coaliții).

            Grupa scenariilor. Această grupă elaborează situațiile care vor fi jucate, formulează și pune jucătorilor probleme în conformitate cu condițiile jocului. Este compusă din persoane cu experiență profesională, inventivitate și pricepere de a formula o problemă concretă. La elaborarea situațiilor se va urmări ca jucătorilor să li se asigure informațiile necesare și suficiente adoptării deciziilor. Una dintre atribuțiile de bază ale acestei grupe o constituie definirea sensului și momentului în care apar situații limită în evoluția sistemului sau formelor de manifestare a hazardului.

            Grupa de conducere. Ea cuprinde persoane cu aptitudini organizatorice sau în concordanță cu situația simulată. Acestea stabilesc regulamentul de desfășurare a jocului, alegând una din variantele prevăzute la construirea jocului, apreciază situațiile elaborate de grupa scenariilor, atrage în discuție toți jucătorii, urmărește ca jocul să nu se îndepărteze de scop. Din această grupă fac parte conducătorul jocului, arbitrul și subgrupa de evaluare și control care verifică corectitudinea deciziilor adoptate de jucători și le evaluează.

            Grupa de asistență tehnică. Ea acordă asistența tehnică grupelor de jucători, manipulează suporții magnetici reclamați de joc, actualizează și întreține colecțiile de informații, produsele program elaborate etc. În majoritatea cazurilor de desfășurare a jocurilor avem doar grupele de jucători și arbitru care preia atribuțiile tuturor celorlalte grupe.

            Instruirea jucătorilor. După stabilirea grupelelor de jucători arbitrul le prezintă regulile jocului și atribuțiile fiecărei grupe în parte, precum și ale fiecărui membru al grupei. În acest sens li se precizează resursele materiale și umane de care dispun la momentul inițial, direcțiile de utilizare ale acestora, limitele în care se încadrează posibilitățile de atragere de noi resurse. Apoi se precizează deciziile posibile de a fi adoptate în conformitate cu obiectivul dat, respectând restricțiile impuse de joc. Dacă deciziile vor fi adoptate în condiții de risc sau incertitudine, se dau și probabilitățile de realizare a unor evenimente, respectând legile de probabilitate pe care le urmează evoluția unor fenomene.

            Adoptarea deciziilor de către jucători. Pornind de la informațiile de care dispun și de la restricțiile jocului, participanții vor adopta în mod empiric deciziile pe care le vor considera mai bune pentru atingerea obiectivului, căutând varianta de decizie cea mai bună pe baza unui algoritm propriu sau prin analogie cu o altă problemă pe care o cunosc. Pe parcursul desfășurării jocului se poate descoperi un algoritm sau o procedură de căutare întâmplătoare, dar accelerată, a soluției eficiente.

            Fiecare adoptare de decizie de către jucători constituie o iterație (ciclu, mutare) a jocului. Numărul total de iterații (N) poate fi stabilit de arbitru la începutul jocului sau pe parcursul acestuia în funcție de rezultatele intermediare obținute de jucători. În același timp, grupa scenariilor va preciza perturbațiile care au avut loc în perioada de timp pentru care jucătorii au adoptat decizii. Jucătorii vor cunoaște aceste perturbații sau le vor intui după ce vor afla consecințele deciziilor adoptate de ei.

            Evaluarea deciziilor adoptate se face de arbitru, după ce primește de la grupele de jucători deciziile adoptate iar de la grupa scenariilor perturbațiile care au avut loc, evaluând consecințele acestora asupra evoluției sistemului simulat. Modalitatea efectivă de evaluare a deciziilor depinde de metoda de arbitraj aleasă și de mijloacele tehnice disponibile. În același timp, arbitrul observă în ce măsură jucătorii au înțeles fenomenele asupra cărora adoptă deciziile, putând aprecia gradul de instruire și capacitatea jucătorilor de a rezolva sarcinile primite precum și de acționa împotriva perturbațiilor.

            Comunicarea rezultatelor. După fiecare iterație arbitrul efectuează calcule iar rezultatele aprecierilor sunt comunicate jucătorilor. Conținutul și forma de prezentare a informațiilor sunt precizate în regulile jocului.

            Pornind de rezultatele anunțate jucătorii își analizează propriile decizii, realizându-se astfel conexiunea inversă. Dacă un jucător va constata că se îndepărtează de obiectiv, va căuta noi strategii. Dimpotrivă, dacă obține rezultate bune, va căuta să-și mențină regulile de adoptare a deciziilor și să le verifice și în iterațiile următoare. Cu cât algoritmul de adoptare a deciziei este mai bun, cu atât va fi atins mai repede obiectivul fixat.

            Pe parcursul jocului, arbitrul efectuează teste de continuare a acestuia. Testele constau în compararea iterației curente cu numărul maxim de iterații, N. Dacă nu a fost atins scopul jocului dar s-au epuizat cele N iterații, arbitru va putea prelungi jocul cu încă N' iterații dacă îi va permite timpul avut la dispoziție. Dacă scopul jocului este atins după un număr de iterații mai mic ca N, jocul va fi oprit în vederea realizării bilanțului acestuia.

            Bilanțul jocului constă în evaluarea rezultatelor jocului pe baza rezultatelor parțiale în care scop se vor calcula diverse funcții de performanță (volumul profitului, balanța de plăți, rentabilitatea etc.) acordând un calificativ global fiecărui jucător. În acordarea acestora trebuie să se țină seama de faptul că nimeni, în afară de verificarea în practică, nu este capabil să aprecieze câștigul realizat de jucători, dar modul în care sunt apreciate rezultatele acestora poate influența comportamentul lor, poate să-i stimuleze în aplicarea cunoștințelor asimilate sau, dimpotrivă, să le estompeze cele mai bune intenții.

            Jocurile de întreprindere oferă o serie de avantaje, cum ar fi:

            - ajută pe utilizatori să studieze o mare varietate de situații decizionale;

            - oferă posibilitatea acumulării de către participanții la joc a unei experiențe prețioase în domeniul simulat;

            - creează deprinderea participanților la joc a sentimentului că în orice activitate există un element care exploatează orice greșeală și care zădărnicește orice plan elaborat greșit;

            - constituie un instrument în mâna managerilor, cărora le oferă o bază mai solidă pe care să-și fundamenteze deciziile;

            - se pot testa ipotezele asupra naturii deciziilor care trebuiesc luate, se evaluează eficacitatea unor decizii sau se identifică efectele probabile ale acestora;

            - constituie o metodă de verificare a ideilor și concepției operative, de cercetare și analiză minuțioasă a fenomenelor aleatoare posibile;

            - jocurile pe calculator permit reluarea multiplă a lor prin simularea mai multor scenarii;

            - jucătorii nu operează cu noțiuni abstracte sau vagi ci cu date concrete pe care trebuie să le utilizeze în limite de timp și spațiu stabilite;

            - jocurile de întreprindere didactice au ca efect sporirea vitezei de reacție a participanților la acțiunile și manevrele efectuate prin surprindere de către concurenți sau în situații inedite. Ele urmăresc și efectele psihologice asupra participanților, cum sunt acele ale dezvoltării simțului de răspundere pentru consecințele deciziilor luate.

            Limitele jocurilor de întreprindere sunt:

            - elaborarea unui joc necesită mult timp și un volum mare de muncă;

            - jocurile de întreprindere complexe desfășurate pe calculator reclamă uneori configurații de calcul puternice, mergând până la rețele de calculatoare cu resurse distribuite;

            - proiectanții nu dispun de suficiente metode cantitative care să le permită cuantificarea influenței tuturor factorilor care concură într-o situație dată;

            - un factor foarte important care este greu de cuantificat este elementul subiectiv, calculatorul, care lucrează asupra unei cantități de date mult mai mare decât poate să o facă gândirea omenească, este incapabil de o judecată calitativă sau să trateze factorii imponderabili, cum ar fi pregătirea profesională și moralul managerului;

            - rezultatele jocurilor de întreprindere nu știm dacă sunt eronate. Singurul mod de a le valida este compararea cu rezultatele unor evenimente reale.